Koninginnedag - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne-Margreet Sas - WaarBenJij.nu Koninginnedag - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne-Margreet Sas - WaarBenJij.nu

Koninginnedag

Door: Anne-Margreet Sas

Blijf op de hoogte en volg Anne-Margreet

02 Mei 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve allemaal,

Stel een gigantisch landhuis voor, zie dan de Hong Kong skyline voor je; hallo het huis van de consul general van Nederland in Hong Kong! Hier was iedere Nederlander, plus aanhang, uitgenodigd om een gezellig bitterballetje te komen eten en een toost uit te brengen op de koningin. Samen met Marlies ben ik gekleed in het oranje natuurlijk, naar zijn huis gegaan, dat echter op de Peak ligt (ver weg dus!). Hier aangekomen, was de consul net begonnen met de speech, waar hij suggereerde dat dit misschien wel de laatste koninginnedag zal zijn, hier werd natuurlijk de grap op gemaakt: goh, weet u meer dan wij? En werd er nog maar eens benadrukt hoe bijzonder het eigenlijk wel niet is dat wij hier allemaal, met onze eigen touch of orange stonden. En als je nou geen oranje aan had dat je kon zien, dan moest je ondergoed wel oranje zijn. Een toost uitgebracht, en het Wilhelmus ingezet. Wel maf, vooral bedenkende dat het gewoon zo Nederlands aanvoelde. Hierna lekker van de haring, bitterballen, stukken echte Nederlandse kaas genoten, en natuurlijk werd er ook Heineken geserveerd door meisjes in groene, bij passende, heineken jurkjes. Na hier ook even wat kroepoek en nasi goreng, naar binnen gewerkt te hebben – afgedaald naar Lan Kwai Fong. Het feest stopte bij de consul, en werd gesuggereert dat voor degene die door wilde feesten, door konden naar Lan Kwai. Hier ontmoeten we Emilio en Bas, in een grote oranje massa. Er hingen fotos van de Koningin, de Nederlandse vlag hing uit, en zelfs Guusje Meeuwis klonk uit de speakers. Het was een maf gezicht. Bitterballen werden geserveerd, en natuurlijk werd er die avond alleen maar Heineken gedronken. Het was de Nederlandse gezelligheid, die de avond zo fantastisch maakte. Het meebleren met de muziek, ja ze draaiden zelfs Rowan Heze, tot de saamhorigheid. Rond half 2 een taxi teruggepakt naar school, waar we voldaan in slaap zijn gevallen.

Naast dit fantastische feest, is er vrij weinig gebeurd deze week, aangezien ik me moet concentreren op mijn examens. A.s. dinsdag ga ik er voor, English A2 Paper 1 ligt er dan op me te wachten.

Sorry voor de korte update, maar er is verder niets meer te melden!

Lieve groetjes,
Anne-Margreet.

PS. Oma, ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad.

• 02 Mei 2010 - 11:39

Mirjam (moeder Nienk:

Ha Anne-Margreet, wat leuk om zo eens Koninginnedag te vieren!
    Heel veel succes met je examen dinsdag (en met de rest natuurlijk)! Groetjes, Mirjam

• 02 Mei 2010 - 12:05

Mama:

Jullie boften met die haring... Las in de krant dat dat op het NL consulaat in Shanghai een probleem was... Wegens allerlei extra veiligheidsmaatregelen met het oog op de wereldexpo en de aanwezigheid van JP werden de vers ingevlogen haringen, maar ook de saucijzebroodjes ondanks de batterij papieren die de kwaliteit ervan moesten staven, niet toegelaten door de Chinese veiligheidsdienst. En dit alles omdat de gezondheid van Balkenende volgens officials de verantwoordelijkheid van de Chinezen was... Boosheid en irritatie dus: want wat de premier eet, is toch onze zaak? Stel je voor zei iemand dat de NL geheime dienst in het buffet van de Chinese ambassade in Den Haag zou ingrijpen omdat er hapjes uit China bijzijn...
    Hoewel de Nederlanders zich beriepen op de souvereiniteit van eigen voedsel vonden alleen de bitterballen genade (want die waren door een Shanghaise traiteur gebakken....)!
    We hebben er hier erg om gelachen, maar natuurlijk wel sneu voor de koninginnedaggasten van de NL consul in Shanghai!

• 02 Mei 2010 - 12:05

Sarah:

Ha Margreet,
    Wat een ervaring, zo oer-hollands in Hong-Kong.
    Hier was er eerst oer-hollandse regen en daarna lekker weer. Ik vierde her Amsterdam met een geweldig kinderfeest in het Vondelpark. Veel succes met alle examens,

Sarah

• 02 Mei 2010 - 12:26

Lien:

Lieve schat,

Wat ontzettend leuk dat je toch nog iets hebt meegemaakt. Volgens Bea hebben de Zeelandse inwoners haar Koninginnedag terug gegeven!! Dus Koninginnedag blijft nog wel even bestaan neem ik aan!!

Veel succes met leren, ook ik moet nu een keer echt hard aan de bak!! We zien elkaar snel weer, nog even doorzetten...

Hou ontzettend veel van jou lieve schat!! xxx

• 02 Mei 2010 - 12:27

Lien:

Lieve schat,

Hou ontzettend veel van jou lieve schat!! xxx

• 02 Mei 2010 - 13:21

Frank:

Hoi Anne-Margreet,

jouw Koninginnedag in Hong Kong was een stuk spannender dan die in Rijswijk. Leuk dat je die hebt kunnen vieren.

Veel succes de komende week met de examens, we duimen voor je!

Groetjes uit een regenachtig Zeist,

Frank

• 02 Mei 2010 - 13:33

Oma:

hallo meisje van ons ,Ik heb de hele dag visite gehad ,gezellig hoor.Bedankt voor de kaart!Nu is J.J hier dus ook gezellig.Met opa gaat het goed.Veel nieuws heb ik ook niet.Hartelijke groeten en succes met alles.Tot volgende week!XXXXX Opa enOma

• 02 Mei 2010 - 14:13

Sarah:

Ha Margreet,
    Wat een ervaring, zo oer-hollands in Hong-Kong.

Sarah

• 02 Mei 2010 - 15:56

Hanneke:

Ha die Anne-Margreet,
    Dit is wel een heel leuke ervaring, een beetje uit een film.
    In Schipluiden hebben we nog over de vrijmarkt geslenterd. Alleen gekeken, niks gekocht (wel een veeeel te groot ijsje gegeten).
    Voor je English A2 Paper dinsdag: good luck!!! Het komt vast goed.
    Groetjes en tot volgende week, dan heb je tenminste alweer het een en ander aan enge examens achter de rug!
    Liefs uit Den Haag, ook van opa,
    Hanneke

• 02 Mei 2010 - 16:01

Ieteke:

Veel succes met je examens komende week.
    Marlies vertelde over skype ook al over het feest bij de consul. Leve de belastingcentjes, we weten nu waar die naar toe gaan. Toch apart om zo weer zwarte pieten en studenten uit nederland te ontmoeten op de verjaardag van de koningin. Dat zet tradities wel in een nieuw daglicht voor mij.
    Houd je taai en toitoi!

• 02 Mei 2010 - 20:12

Akkie:

Hoi Anne_margreet,
    wat heerlijk dat je dit tussen de voorbereidingen voor je examens nog even meegepikt hebt.
    Leuke Koninginnedag hoor, Nederlandser kan het bijna niet.
    4 Mei komt er ook snel aan, dus héél veel succes!!!!!
    We denken aan alle UWC-ers die op dat moment aan de slag gaan.

Lieve groet van Fam. Langerak

• 03 Mei 2010 - 05:54

Stephan En Brigitte :

Hey AM

Heel veel succes gewenst met de examens!

Groet Stephan en Brigitte

• 03 Mei 2010 - 08:28

Anita:

hee anne-margreet,
    de laatste loodjes.......
    vanmorgen al even met bas geskyped en ook voor hem gaat dit spreekwoord op, maar JULLIE KUNNEN HET, dat hebben jullie alleen al bewezen door daar terecht te komen.
    Zet 'm op, heel veel sterkte en vooral ook innerlijke rust gewenst (voor zover dat mogelijk is in examentijd).
    We denken vanaf dinsdag aan je (en aan jullie allemaal).
    Succes !!!!!

Groetjes uit Geleen van ons 3tjes, want anoek zit bij jullie in HK.

• 03 Mei 2010 - 19:37

Hettie & Frank:

Je update "koninginnedag" had er deze keer moeite mee om in Nuenen te komen. Terwijl jij aan het blokken bent, hebben wij een weekje vrij om ons voor te bereiden op de laatste etappe naar de zomervakantie.

Succes met je examens!