Study Break - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne-Margreet Sas - WaarBenJij.nu Study Break - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Anne-Margreet Sas - WaarBenJij.nu

Study Break

Door: Anne-Margreet

Blijf op de hoogte en volg Anne-Margreet

25 April 2010 | Hong Kong, Hong Kong

Starbucks Hong Kong.

Om me heen sippen mensen van hun frappucinos, espressos en van de knaller van deze week de summer sensation. Terwijl in Nederland Starbucks voet aan de grond probeert te krijgen, is Starbucks een groot fenomeen hier in Hong Kong. Het is zoals de 7/11 of circle K, het is overal. Het is zondag, en het is bomvol. Overal zitten leerlingen van mijn leeftijd, hard te leren met hun vrienden. Aangezien Hong Kong appartementen nogal smal zijn, is dit een ideale plek om te studeren. Het is een fijne omgeving, en er zijn lekkere drankjes + snackies verkrijgbaar. Vandaar dat ik de afgelopen week er ook al 3 keer ben neergestreken vanwege de Study Leave. De study leave duurt 2 weken, en je hebt dus 14 dagen de tijd om je vor te bereiden voor je examens. Nu moet ik eerlijk zeggen dat dat makkelijker klinkt dan het is. Al mijn beste vriendinnetjes wonen in een cirkel van 10 meter van me vandaan, en we poppen nogal vaak bij elkaar binnen (als een soort van study break). Dan is Facebook de volgende afleider, en een filmpje kijken klinkt net even wat aantrekkelijker dan plant science. Toch heb ik de afgelopen week wel wat gestuurd, en hoop ik dat de volgende week wat beter gaat (de druk zal dan ook wel oplopen – aangezien het eerste examen geschreven moet worden op 4 mei).

Naast het studeren, films kijken en het werken aan een bruine gloed, ben ik ook naar Crossroads geweest. Crossroads is een organisatie in Hong Kong die niet geloofd in geld sturen, maar in spullen. Nadat er een aardbeving in China had plaats gevonden hadden 2 mensen hulp aangeboden. Echter vroegen ze om dekens, kleding, dingen die ze nodig hadden om te kunnen overleven. En zo is Crossroads ontstaan, ze sturen dozen vol met van alles over de hele wereld, en dragen ook bij hier in Hong Kong. Er is ook crossroads service, een groep leerlingen gaat er dus iedere week heen om ze te helpen, maar nu hadden ze meer handen nodig vanwege de Expo. De expo is naast het vliegveld en is een gigantische ruimte met spullen van over de hele wereld die ze dan is grote getalen willen verkopen. Na 3 dagen houdt het op, en wordt alles weer opgeruimd. Echter nemen niet alle bedrijven alles mee terug, en dat is waar Crossroads in de picture komt. Als een grote groep zijn we naar binnen gegaan, en hebben we dus spullen verzameld die de bedrijven niet meer mee wilden nemen. Nu vraag ik me af ofdat die kleding rekken die we verzameld hebben zo handig zijn, maar we hebben ook heel veel kussens, dekens en dat soort dingen verzameld. Ook hebben we wat dingen voor ons zelf kunnen verzamelen, zoals glow in the dark sticks, linten en een panter (nee, niet levend). Het was een waanzinnige ervaring, vooral als je weet dat we dus met leerlingen van over de hele wereld spullen verzamelden. En dan realizeer je je dat deze spullen zo weer naar een land van een van je vrienden/klasgenoten gestuurd kunnen worden. En dat geeft wel een maf gevoel. We zijn benieuwd wanneer en vooral waar we ergens roze kussens op zien duiken, aangezien we dat een van de dingen was die we verzameld hadden.

Ook is er op deze dinsdag voor het eerst in mijn 2 jaar, een jongen naar huis gestuurd vanwege diefstal. Natuurlijk, stelen is fout, maar afscheid nemen, om welke reden dan ook, doet altijd heel erg veel pijn, vooral van je goede vrienden. Nu was ik niet zo close met deze jongen, maar vrienden van mij wel, wat het wel moeilijk maakte. Hij zal zeker door zijn vrienden gemist worden, maar helaas gaat het leven op school gewoon door. Het zorgt er wel voor dat er ineens het besef is dat het einde er wel aankomt, en hoe moeilijk het afscheid gaat worden…

Sorry voor de wat korte update, maar mijn examens zijn nu echt belangrijk!

Liefs,
Anne-Margreet

  • 25 April 2010 - 12:10

    Marlies:

    Anne,
    Is de panter inmiddels ontdaan van zijn jungle geur? :)

  • 25 April 2010 - 12:33

    Oma:

    Hallo lieve schat,alweer een week voorbij.Of je bericht nu lang of kort is wij zijn blij met teken van leven.Dat verplicht afscheid nemen daar schrik je van,dat is erg maar ja zijn eigen schuld.Hier gaat het goed vandaag 5 km gelopen met Opa. De EPO doet goed zijn best.Mijn oud collega's vonden je jurk ook prachtig.Wij wensen je weer veel succes met de studie dus sterkte !Groetjes van ons XXXXX Opa en Oma

  • 25 April 2010 - 13:34

    Sarah:

    Ha Anne- Margreet,
    Veel succes met studeren, ik was net in Duino UWC-ad en kan me de sfeer waarin jullie verkeren helemaal voorstellen.
    Hartelijke groet,

    Sarah

  • 25 April 2010 - 14:56

    Hanneke:

    Ha die Anne-Margreet,
    Het afscheid nemen zal straks wel meer dan een paar tranen gaan kosten. Maar het betekent ook dat er weer een nieuwe periode aanbreekt met heel wat kansen, uitdagingen en leuke, nieuwe vrienden. Het is nu echter voor jou nog even hard zwoegen en voor ons heel hard duimen. Moet je eens kijken wat voor resultaat dat gaat opleveren! Veel succes, toi-toi-toi en liefs,
    ook van opa en Frank.
    Hanneke

  • 25 April 2010 - 16:35

    Hettie & Frank:

    Succes met de afronding van je studie in Hong Kong!!!

  • 25 April 2010 - 20:19

    René :

    Beste Anne Margreet, gelijk heb je! Nu moeten nog even alle pijlen op studie gericht worden. Ook hier beginnen de eindejaars erg zenuwachtig te worden. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet graag met jullie zou willen ruilen tijdens het onvermijdelijke afscheid nemen, dat gaat volgen. Maar jullie hebben vriendschappen voor het leven! En wat is internet voor jullie een super communicatiemiddel om de vriendschappen levend te houden en je vrienden wereldwijd te kunnen volgen! Groetjes en succes met de laatste loodjes ! René

  • 25 April 2010 - 20:39

    Anita:

    Hai Anne-Margreet,
    ik sluit me helemaal bij Rene aan, en wil nog even aangeven dat Anoek nog eventueel iets kan meebrengen voor jou en Marlies, wanneer ze zaterdag komt.
    Laat het ons dan even horen. Vraag je het ook aan Marlies ?
    Veel succes deze week weer.
    Groetjes, Anita

  • 26 April 2010 - 07:30

    Mirjam (moeder Nienk:

    Ha Anne-Margreet, leuk om je blog weer te lezen - dat jullie lekker actief blijven, tot het nu echt gaan leren voor je eindexamen aan toe. Ik zal al jullie blogs straks missen!
    Wat naar dat er iemand vanwege diefstal naar huis is gestuurd; vorig jaar was dat ook in Duino het geval en dat hakte er flink in.
    Sterkte met al het studeren! En ik begrijp dat je nog bezoek krijgt.... veel plezier.
    Groet, Mirjam

  • 26 April 2010 - 16:16

    Akkie:

    Hey Anne_Margreet,
    het is bijna zover!!
    Op alle blogs proef je de sfeer van het komende examen, de afleiding en verleidingen. Ik heb tot zover erg genoten van je verhalen, geweldig!
    En wens je ontzettend veel succes met blokken en natuurlijk straks het examen, zet hem op !
    lieve groet Akkie en fam.

  • 26 April 2010 - 17:21

    Your Neighbour:

    Yey, exams!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Margreet

Ik heb een beurs gekregen van United World Collges, om mijn laatste twee jaar van mijn VWO af te maken in Hong Kong! Tijdens deze twee jaar, zal ik rond reizen in de wereld, en JOU daarvan op de hoogte houden, iedere week!

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 825
Totaal aantal bezoekers 134499

Voorgaande reizen:

05 September 2008 - 26 Mei 2010

Li Po Chun United World College

Landen bezocht: